На зміну нафтовій прийшла ера Тесли.

 1. «Перехід на ВДЕ поділить країни на переможців і переможених».
Відмова від викопного палива на користь поновлюваних джерел енергії призведе до глобальних змін на геополітичній арені.
Аналітики Міжнародного агентства по ВДЕ (IRENA) опублікували звіт про вплив відновлюваної енергетики на геополітику. Раніше масштабні дослідження в цій області не проводилися.
Прогнозами поділилися 12 експертів з різних країн.
Більшість авторів звіту впевнені, що скоро звична розстановка геополітичних сил буде порушена. Зміняться звичні патерни торгівлі і співпраці. Відносини між державами зміняться, оскільки з'являться нові групи союзників. В цілому посилиться кооперація і зв'язок між регіонами.
У міру розвитку відновлюваної енергетики та падіння попиту на викопне паливо країни поділяться на переможців і переможених. Одні виявляться на позиції лідерів, інших очікують роки економічних потрясінь і нестабільності.
В першу чергу криза торкнеться країн, багаті нафтою і газом. За оцінками IRENA, трансформації на енергетичному ринку загрожують державам Близького Сходу, Північної Африки та СНД. В середньому в цих регіонах на експорт вуглеводнів припадає чверть ВВП.
«Скорочення виручки від експорту несприятливо позначиться на темпах економічного зростання і державний бюджет», - попереджають автори звіту.
Проблема в тому, що багато країн в групі ризику ніяк не звикне до майбутніх змін. Для порівняння, Китай оформив вже більше 150 тис. Патентів в сфері ВДЕ, що становить третину від світового кількості винаходів. Друге місце за кількістю розробок займають США з 100 тис. Патентів. За ними слідують Японія і ЄС.
За ступенем підготовленості експерти IRENA поділили країни на чотири групи. Іран, Алжир і Азербайджан потрапили в категорію регіонів помірного ризику з відносно стійкою економікою. Якщо країни успішно пройдуть фазу диверсифікації, то істотних втрат вдасться уникнути.
Арабські нафтові гіганти краще підготовлені до трансформацій. Наприклад, Саудівська Аравія планує до 2030р ввести в експлуатацію ВДЕ потужністю 59 ГВт.
Велику загрозу перехід на ВДЕ представляє країнам, які повністю залежать від експорту нафти і газу, але при цьому мають низьким рівнем життя. До них відносяться Лівія, Ангола, Республіка Конго і Південний Судан.
Світовим лідером в сфері чистої енергетики стане Китай, впевнені аналітики. Країна вже перевершує конкурентів за кількістю введених в експлуатацію ВДЕ, а паралельно з цим нарощує темпи виробництва електромобілів.
У виграшному становищі також виявляться Австралія і Чилі. Автори звіту припускають, що деякі країни-лідери нового ринку піддадуться так званого ресурсного прокляття.
На передній план також вийдуть регіони, багаті цінними матеріалами, необхідними для виробництва установок ВДЕ і акумуляторів. До них аналітики відносять Демократичну республіку Конго, Болівію і Монголію.
До 2040г ціни на нафту можуть впасти в два рази. За оцінками економістів, крах індустрії нафти, вугілля і газу обійдеться в $ 4 трлн. Різке падіння цін на викопне паливо призведе до масового безробіття.
Відзначимо, Україна має намір до 2020 р наростити частку відновлюваної енергетики до 11% в кінцевому енергоспоживанні.

2. Масовий перехід на електродвигуни обрушить ринок нафти.
Ключовим трендом 2018 став щодо швидкий і неминучий відмова від двигунів внутрішнього згоряння в більшості промислово розвинених країн світу. Стало ясно, що поетапно це станеться лише за десятиліття - з 2030 За 2040 роки. Ще 5 років тому подібне здавалося фантастикою. З урахуванням того, що в розвинених країнах до 80% споживання нафти пов'язано з роботою автотранспорту, держави добувають нафту вже через десятиліття чекають серйозні потрясіння.
До середини наступного десятиліття людство гарантовано отримає величезне число найрізноманітніших моделей електромобілів. А мотори на згорає паливо до цього моменту почнуть зникати як клас.
Наприклад, Volkswagen представить останнє покоління ДВС в 2026-м. Після все розробки двигунів внутрішнього згоряння для машин компанії будуть згорнуті. Через 7 років Renault-Nissan повністю відмовиться від використання ДВС і вийде на ринок з новими електродвигунами. У Volvo заявили про те, до 2025 приблизно половина від загального числа продажів їх продукції буде припадати на електрокари.
До 2030р Toyota інвестує $ 13,3 млрд в розробку і виробництво акумуляторів. До 2025р компанія припинить виробництво машин з ДВС в якості єдиного джерела живлення, перейшовши на електромобілі, гібриди або електричні варіанти існуючих моделей.
Для країн - це не тільки реальний спосіб впливати на екологію, а й важливий політичний інструмент. Тому політики активно підключилися до обіцянок про безбензіновой ері. Міністр навколишнього середовища Швеції звернулася до ЄС із закликом заборонити з 2030р всі бензинові і дизельні двигуни на території ЄС. Шотландія обіцяла ввести таку заборону до 2032-го року, а Голландія до 2030-го.
Франція і Німеччина встановили свій термін - 2040г. У 2018 до них приєдналася Іспанія, яка оголосила, що стане повністю електричної також з 2040 р
План ізраїльського Міненерго передбачає, що з 2030 го року в країні не можна буде купити бензинові та дизельні автомобілі. Аналогічну ініціативу задумали в Данії. Там теж з 2030р введуть замкнений на продаж бензинових і дизельних автомобілів. А ще через 5 років поза законом стане продаж і гібридів.
Раніше право вводити заборону на старі дизельні автомобілі отримали міська влада Німеччини. На вулицях Лондона в рамках експерименту вже зараз забороняють ДВС. Об'єднавшись з 30 містами і ключовими гравцями на ринку, Лос-Анджелес запустив програму щодо відмови від використання транспорту з ДВС.
Виробничі лінії автовиробників активно розбудовуються під електрику - попит буде впевнені вони. Ні у кого просто не буде вибору. Точніше він буде, але не між ДВС і електромоторами, а між виробниками.

Складнощі вибору.
Останні роки ситуація на ринку EV була досить нудною. Tesla захопила лідерство і міцно його утримувала. Але в 2018-му ситуація в корені змінилася. Прості дні для Tesla закінчуються. Традиційні автовиробники навчилися не гірше, багато в чому навіть краще робити електромобілі.
Важливий ще один тренд - слідом за електрифікацією класичних моделей настала черга величезних позашляховиків.
Один з найяскравіших прототипів позашляховиків показав американський стартап Rivian. 10 років компанія працювала в режимі секретності, а в минулому році анонсувала відразу семимісний позашляховик і електропікап. Rivian також придбав завод в Іллінойсі, що належить Mitsubishi Motors. Компанія найняла Гері Глосер - колишнього головного інженера Magna, який очолював розробку електричної трансмісії для Ford Focus Electric.
На етапі ідеї ці два електрокара від Rivian відображають все, що чекають від електровнедорожніков майбутнього. У них величезний запас ходу - 600 км. Топова версія зможе розганятися до сотні за 3 с. За функціонірвоаніе систем, в т.ч. акумулятора відповідає ІІ. Це і міць і інтелект в одній упаковці.
На іншій стороні нестандартних електромобілів - спорткари. В цьому році ми дізналися про перспективний електричний Porsche Taycan. А стартап Charge пообіцяв реінкарнувати Ford Mustang в електриці.
Сталися анонси і в області дуже дорогих автомобілів - гіперкарів. Lotus зібралася змінити фокус виробництва на щось ексклюзивне. У компанії зважилися на виробництво електрокара. Aston Martin показала надпотужний двигун, який в майбутньому будуть ставити на не менше дорогі автомобілі.

Всіх випередив Китай.
Підводячи підсумки року, неможливо пройти повз Китаю. Це традиційно найбільший автоспоживачів і з переходом на електрику ситуація повторюється - вже зараз на 6 китайських міст припадає 20% світових продажів електромобілів.
В електротранспорті просто немає сенсу когось копіювати, і Китай працює з чистого аркуша. Популярність електрокарів збігається з часом, коли технології максимально розвинені. Автомобілі все більше перетворюються в гаджети. А хто крутіше всіх у виробництві гаджетів?
І варто визнати, що про китайські нові електромобілі все рідше можна сказати, що вони виглядають безглуздо. Принаймні це стосується всіх анонсів минулого року.
Інша причина успіху - серця електромашин - акумулятори. Всі найбільші виробники цих пристроїв базуються в КНР. І навіть Маск зі своєю Gigafactory прийшов до Китаю. Але також не можна забувати про пільги для покупців і виробників електрокарів - вони стали неймовірно потужним драйвером прогресу і стрімкого зростання цього ринку в КНР.
В результаті ми побачили безліч цікавих проектів в 2018. Great Wall показала наддешевий електромобіль з запасом ходу більше 300 км. Її ES6 проїде 500 км на одній зарядці. Є навіть зовсім експериментальні проекти. Наприклад, дешеві електромобілі LSEV будуть друкувати на 3D-принтері.
І китайський ринок уже настільки величезний, що на ньому губляться навіть великі стартапи. Хто небудь чув про Xpeng Motors? А це компанія, яка оцінюється в $ 4 млрд і випускає технологічні електрокроссовери.
А з відомих і великих компаній гроші на електрифікацію китайського автопрому ллються нескінченним потоком. Тільки одна BYD вкладе $ 3 млрд у виробництво акумуляторів для електромобілів. А уряд КНР пообіцяв інвестувати в галузь в найближчі роки $ 100 млрд.

Що далі?
За прогнозами ВЕФ, робомобілі на пару з електрокарами скоротять транспортні витрати на 40%, а відмова від бензинових і дизельних автомобілів відбудеться в найближчі 10 років. Вже до 2020 р електромобілі будуть коштувати дешевше, ніж машини з ДВС. Якщо електроенергія не подорожчає, то до цього часу вартість поїздки на електромобілі значно зменшиться.
Morgan Stanley раніше прогнозував, що продажі електромобілів перевищать продажі автомобілів з ДВС і складуть приблизно 51% від усіх продажів в автомобільній індустрії. При цьому частка китайських електромобілів на світовому ринку зросте на 40% вже в найближчі 2 роки. Разом з тим вже до 2030р в світі буде 40 млн точок зарядки електромобілів. Доступний електромобіль стане не тільки особливістю китайського ринку, але і європейського.
Як це все позначиться на вартості нафти, з якої виробляється паливо для ДВС? Очевидно, що вона катастрофічно впаде. Основний етап схлопування ринку займе від 10 до 20 років, але світова потреба в нафті знизиться як мінімум удвічі і поступово буде далі скорочуватися в зв'язку з переходом на електрику також авіації та вантажного морського транспорту. Рішення, прийняті в 2018-му році щодо відмови від ДВС, залишають добувним нафту країнам не так багато часу, щоб придумати, чим замінити в своїх бюджетах ці доходи, що випадають.
3. Осло присвоїли звання «зеленої» столиці Європи
У столиці Норвегії будують енергозберігаюче житло, розводять бджіл на дахах, виганяють з вулиць автомобілі. Що ще треба зробити, щоб тебе визнали найзеленішим містом континенту?
Ще недавно в порту норвезької столиці снували вантажівки, наповнюючи повітря вихлопними газами, а ландшафт "прикрашали" незліченні контейнери. Сьогодні міський транспорт переміщається по підводному тунелю, а вухо навряд вловлює приглушене гудіння електрокарів і гібридних автомобілів. На звільнилася наземної території незабаром побудують новий Музей образотворчого мистецтва і бібліотеку. Відкрити їх планується в 2020 р.
Нові культурні проекти відрізняються своєю екологічністю, підкреслює Аніта Ліндаль Тросдаль, менеджер глобального проекту "Oslo European Green Capital 2019". Титул "зеленої столиці Європи" з 2010 року Єврокомісія щорічно присуджує місту, відводить особливу роль захисту навколишнього середовища і підвищення рівня життя городян. У 2019 р це почесне звання носить норвезька столиця.
І в інших районах Осло, крім центру, в рекордний час будують нові житлові будинки, враховуючи при цьому шумоізоляцію і ефективність використання енергії. "Ми спочатку намагаємося не використовувати традиційні джерела енергії, - пояснює Аніта Ліндаль Тросдаль. - Тому екологічним, наскільки це можливо, будинок стає задовго до початку його експлуатації".
На півночі столиці знаходиться квартал під назвою "Вулкан". Колишній індустріальний район перетворився сьогодні в зразок зеленого будівництва. У XIX столітті тут розташовувалася велика частина фабрик міста. Тепер на дахах ультрасучасних будівель встановлені бджолині вулики. "Цього літа у нас було 500 тисяч бджіл! І ми отримали від них 271 кг меду", - з гордістю розповідає менеджер зеленого готелю Scandic Vulkan Моніка Егеберг. Бджоли для цього готелю - символ захисту навколишнього середовища. У 2011 році, коли колишню фабричну територію переобладнали в сучасний квартал з офісами, квартирами, барами, ресторанами, був побудований і готель.
У колишній заводській будівлі є і власна електростанція, яка використовує сонячну енергію і тепло Землі. Вона покриває більше 80% загальної витрати енергії сусідніх будівель.
Саме такі проекти допомогли Осло обійти 13 інших європейських міст і перемогти в конкурсі "European Green Capital 2019". На думку Аніти Ліндаль Тросдаль, Осло ідеально підходить для розробки нових ідей, які, за підтримки інших міст і країн, цілком можуть привести до відчутних результатів. Осло, наприклад, пишається своїми електрокарами. "Інші міста цілком можуть у нас повчитися", - посміхається Тросдаль.
Майже половина нових машин в місті - електромобілі. Є трамваї, електроавтобуси і пороми, для роботи яких використовується електроенергія з гідроелектростанцій. А для опалення багатьох житлових будинків міста в зимовий період використовується тепло сміттєспалювального заводу.
До кінця наступного року Осло планує знизити викид парникових газів на 36% (в порівнянні з 1990 роком), а до 2030р викиди планується знизити на 95%. Спеціально для здійснення цього завдання міське управління виділило окремий екологічний бюджет. "Тепер ми вважаємо емісії шкідливих речовин так само, як гроші", - пояснює мер міста. "Всі райони Осло повинні звітувати, наскільки їм вдалося знизити викиди шкідливих речовин, називаючи конкретні числа", - підкреслює він.
Шкідливий автотранспорт вдалося "вигнати" з основних вулиць центру. Також у міської влади вийшло розширити зони для пішоходів і велосипедистів. Дорожні мита, введені кілька років тому, допомогли скоротити загальне число транспортних засобів. Мало не вдвічі збільшилася і денна мито за в'їзд до міста для приватних автомобілів (в 2019 р вона становить в перерахунку 5,60 євро).
Електромобілі в Норвегії користуються все більшим попитом.
За даними останнього опитування, три чверті городян впевнені, що влада повинна зробити все необхідне для зниження емісії шкідливих речовин на 95% до 2030р. Більше половини опитаних висловили готовність підтримати ідею звільнення міського центру від машин, а 63% учасників опитування впевнені, що всі заплановані владою заходи йдуть Осло на користь.
Раніше повідомлялося, що в Норвегії вже 60% нових автомобілів - це електрокари і підключаються гібриди. Також до 2040г країна має намір перевести на електрику цивільну авіацію. Для світової авіаційної галузі це стане справжньою революцією. У Норвегії розраховують, що повноцінні комерційні польоти літаків на електротязі почнуться вже в 2025р

Джерело
 

Оцінка: 
0
No votes yet